« Wie is de baas?! », het merk dat de consument zelf wil, garandeert eerlijke prijs voor melkveehouders

categorie : Diverse
9 jul 2018

« Wie is de baas?! », het merk dat de consument zelf wil, garandeert eerlijke prijs voor melkveehouders

Na de succesvolle start in Frankrijk en Franstalig België is het nu de beurt aan Vlaanderen. In alle Carrefourwinkels staat het allereerste product dat volledig door consumenten werd bepaald – in primeur – in de rekken.

  • Unieke samenwerking tussen consumenten, producenten en distributeurs ;
  • 5.300 Belgische consumenten beantwoordden online een vragenlijst ;
  • Consumenten gaan voor eerlijke prijs voor de producenten, en kiezen voor 100% Belgische, gezonde, lekkere en verantwoorde melk ;
  •  Volledige transparantie en traceerbaarheid.

Het idee is ontstaan iets meer dan een jaar geleden in Frankrijk en is uitgegroeid tot een ongezien succes (zie www.lamarqueduconsommateur.com ).

Het concept is ronduit uniek. Wie is de baas?! Het merk van de consument lanceerde zijn eerste product: een brik halfvolle melk van 1L dat volledig werd ontwikkeld in België. Het brik halfvolle melk kwam er nadat 5.300 Belgische consumenten (proportioneel gezien is dat 3x meer dan in Frankrijk) zich duidelijk hadden uitgesproken voor bepaalde voorkeuren in een online vragenlijst om te komen tot een melk die zowel lekker, gezond als verantwoord is.

De consumenten hebben met een grote meerderheid gestemd voor:

• een stabiele vergoeding voor de producenten, waardoor zij correct betaald worden (75%). Door deze stabiele vergoeding (die zij zelf vastgelegd hebben) kunnen ze (eindelijk) van hun werk leven en producten van een betere kwaliteit aanbieden. Voor de melk Wie is de baas ?! krijgen deze melkveehouders 38ct per liter rauwe melk. Dat is 30% méér dan de huidige marktprijs.

• een melk die opgehaald en verpakt wordt in België (86%),
van koeien die gemiddeld 6maanden per jaar op de weide grazen(78%),
waarvan de voeding verrijkt wordt met alfalfa, klaver of lijnzaad ter bevordering                     van Omega 3 in de melk (59%),
waarvan de voeding lokaal(73%) geteeld wordt en zonder genetisch gemodificeerde organismen (GGO’s <0,9%) (69%).

De consumenten hebben zo, door telkens de beste en meest verantwoorde opties te kiezen, de eindprijs vastgelegd op 1,05€.

 

 

Hoe werkt dit collectief initiatief?

  • Door participatie : De antwoorden van de consumenten op 7 vragen op de website van het merk (FR en NL) bepaalden het lastenboek van een lekkere, gezonde en verantwoorde melk.
  • Door lokale productie : De melk wordt opgehaald bij de melkveehouders van de Coöperatieve CoFerme, partners van het initiatief uit Chimay, die perfect voldoen aan het lastenboek.Vervolgens wordt de melk verwerkt en verpakt door de firma Inex, partner uit Bavegem.
  • Door transparantie en traceerbaarheid : De consumenten kunnen controleren dat dit lastenboek nageleefd wordt. Zo worden de facturen gepubliceerd die door de coöperatieve CoFerme aan haar producenten zijn betaald. Het lastenboek wordt van a tot z gecontroleerd door een onafhankelijk en erkend organisme. Deze resultaten worden gepubliceerd en kunnen ook door de consumenten worden geverifieerd.
  • Door massale verdeling : Wat de distributie betreft, is de Carrefour de eerste verdeler die sinds 15 februari 2018 het eerste product dat consumenten gestemd hebben in haar 800 winkels verkoopt. We hopen dat de andere verdelers snel zullen volgen.“Steeds meer consumenten willen een directe invloed hebben op wat ze consumeren, om zin te geven aan hun aankoopgedrag en via onze weg worden ze dan ook echt aangezet tot actie. Ons platform maakt het mogelijk om samen het lastenboek te bepalen van een lekker, gezond en verantwoord product. Een product dat in de gewenste omstandigheden wordt geproduceerd en aan de juiste prijs op de markt wordt gebracht, zodat onze producenten deftig kunnen leven van hun werk ”, zegt Sylviane Bockourt, geëngageerd consument, eveneens verantwoordelijke en mede-initiatiefnemer van het project in België. “Na een succesvolle start in België zal het karton melk, net zoals in Frankrijk, snel gevolgd worden door talrijke andere producten.”