Persbericht : Hier is het 1ste loonbriefje van de deelnemende producenten!

categorie : Diverse
21 mrt 2018
41,04 ct / liter! Dat is de prijs die via de coöperatieve CoFerme betaald werd aan de deelnemende producenten bij de start van « Wie is de baas ?! ». Dat is 9,4 ct/liter (+ 29,5%) meer ten opzichte van de huidige marktprijs !

EERLIJKE MELK « Wie is de baas?! »:

Hier is het 1ste loonbriefje van de deelnemende producenten!

 15 maart 2018

41,04 ct / liter!

Dat is de prijs die via de coöperatieve CoFerme betaald werd aan de deelnemende producenten bij de start van « Wie is de baas ?! »

Deze prijs, geherwaardeerd dankzij de stem van de consumenten, maakt het voor de producenten mogelijk om 9,4 ct/liter (+ 29,5%) meer ten opzichte van de huidige marktprijs te verdienen. Dat maakt het verschil!!  

De melk “Wie is de baas?!”, die door ons, de consumenten, gecreëerd werd ter ondersteuning van de producenten, houdt haar woord: wij publiceren de facturen die door de coöperatieve CoFerme aan haar producenten zijn betaald. Zij hebben er voor gekozen zich bij ons collectief initiatief aan te sluiten en beantwoorden aan het lastenboek dat door de consumenten werd gekozen. 

Dankzij de eerste 800 Carrefour winkels, die in februari 2018 het proces gestart hebben, kregen 45 melkveehouders de juiste prijs voor het melkaandeel dat ze aan het initiatief « Wie is de baas ?!” geleverd hebben (voor het andere deel werden ze 31,68 ct/L betaald).

« We zijn erg trots om vandaag de eerste loonbriefjes voor de melk te publiceren. Daaruit blijkt dat de consument bij de aankoop van dit karton melk de producenten rechtstreeks ondersteunt », verduidelijkt Sylviane Bockourt, geëngageerd consument, eveneens verantwoordelijk en mede-initiatiefnemer van het project in België.

« Wij danken de Belgische consumenten die bewezen hebben onmiddellijk klaar te staan voor een dergelijk solidariteitsproces. In slechts 3 weken zijn al 53.000 kartons van goede en verantwoorde melk gekocht door deze groeiende familie van consumenten die terug zin willen geven aan hun verbruik. Hoe meer we deze eerlijke melk kopen, des te meer Belgische producenten deze stabiele en duurzame vergoeding ontvangen, waardoor ze juist betaald worden.»

« Dit succes versterkt onze aanpak, die niet alleen tot doel heeft om de prijzenoorlog te stoppen die de kwaliteit en de vergoeding van de producenten benadeelt, maar ook om de transparantie te vergroten. Het is hoopvol voor allen die goede en verantwoorde producten willen consumeren, maar ook voor alle producenten. Zij worden door het initiatief gesteund en zijn het waard om deftig van hun werk te leven en ons kwaliteitsproducten aan te bieden waarvan we eindelijk het hele verhaal kennen.»

Waar vindt men de melk « Wie is de baas ?! »?

 Reeds meer dan 800 Carrefour winkels zijn partner van dit proces en verdelen de melk die door de consumenten werd gecreëerd. Onze dank aan deze eerste winkels en hun afdelingshoofden om ons collectief initiatief te ondersteunen en ons product in de rekken te plaatsen.

Andere ketens hebben reeds interesse getoond in ons initiatief en we hopen binnenkort nieuwe verdelers aan te kondigen voor de consumenten die dit eerste product in hun buurt willen vinden. Zo zijn we in gevorderd overleg met de groep Colruyt, Match, Makro, Intermarché, … (bij Delhaize voorlopig geen plaats voor het initiatief).

 

 Hoe werkt ons collectief initiatief?

“Wie is de baas?!” Het merk van de consument heeft in België op 15 februari 2018 zijn allereerste product gelanceerd: een karton van 1L halfvolle melk volledig ontworpen in België. Wij, de consumenten, gaven onze voorkeuren in een online vragenlijst. 4 stappen:

  1. Onze antwoorden op 7 vragen op de website van het merk (FR en NL) hebben het mogelijk gemaakt het lastenboek vast te leggen van een goede en verantwoorde melk. De naleving van dit lastenboek kan door de consumenten gecontroleerd worden.
    1. een stabiele vergoeding van de producenten, die het mogelijk maakt dat zij eerlijk betaald worden.          Deze stabiele vergoeding voor een standaard melk die aan het lastenboek voldoet en die zij zelf vastgelegd hebben, bedraagt 0,38€/L. Zij laat hen toe deftig van hun werk te leven en producten van een betere kwaliteit aan te bieden. Bovenop deze vergoeding komen de gebruikelijke premies van kwaliteit en regelmaat alsook een bonus gekoppeld aan het niveau van vetten en eiwitten. Samen geeft dit een bedrag van 41,04ct/L die in februari 2018 aan de producenten betaald werd.
    2. een melk die opgehaald en verpakt wordt in België,
      • van koeien die minimum 4 maanden per jaar op de weide grazen (gemiddeld 6 maanden),
      • waarvan de voeding verrijkt wordt met alfalfa, klaver of lijnzaad ter bevordering van Omega 3 in de melk
      • waarvan het voeder lokaal en zonder GMO geteeld wordt.
    3. Wij hebben zo, door telkens de beste en meest verantwoorde opties te kiezen, de eindprijs van 1,05€
  2. De melk wordt opgehaald bij 45 van de 175 producenten van de Coöperatieve CoFerme, partners van het initiatief in de regio van Chimay die voldoen aan het lastenboek.
  3. Vervolgens wordt de melk in karton verpakt door de firma Inex, een Belgische partner in de regio van Gent.
  4. Wat de distributie betreft, is de keten Carrefour de eerste verdeler die vanaf 15 februari 2018 onze aanpak in haar 800 winkels ondersteunt. Andere verdelers hebben reeds hun enthousiasme getoond voor dit initiatief.

 

Alle informatie op:

https://www.lamarqueduconsommateur.be/  https://www.hetmerkvandeconsument.be/

Facebook: @CestQuiLePatronBE / @WieIsDeBaasBE

Twitter: @CQuiLePatron_BE

Contact:

Sylviane Bockourt, medestichter en coördinator van het merk in België
+ 32 473 58 26 26  –   sylviane@lamarqueduconsommateur.comTwitter : @SBockourt

C’est qui le patron?! LA MARQUE DU CONSOMMATEUR / Wie is de baas?! HET MERK VAN DE CONSUMENT

André Blanjean, bestuurder van de Coöperatieve CoFerme, vertegenwoordiger van de producenten

+32 60 21 47 30   / +32 479 46 13 69   –  .